loading...
سایت تخصصی مدیریت ورزش
مصطفی حمزه پور بازدید : 35 پنجشنبه 09 خرداد 1392 نظرات (0)

 

كتاب «ارزیابی و تمرینات پایداری ناحیه مرکزی بدن»، تالیف جیسون برومیت با ترجمه منصور صاحب‌الزمانی و با همکاری ابراهیم محمد‌علی‌نسب و محمد فلاح‌محمدی در ارایه برنامه تمرینی مناسب برای جلوگیری از آسیب‌های ناحیه مرکزی بدن به ویژه کمر، کاربرد دارد.-
دکتر منصور صاحب‌الزمانی، دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان در حیطه ورزش‌درمانی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره معرفی «ارزیابی و تمرینات پایداری ناحیه مرکزی بدن» بیان کرد: مستند بودن، یکی از دلایل بسیار مهم ترجمه این کتاب است. در این کتاب پس از هر بحثی، مرجع و منابع بسیار معتبر و به‌روز آورده شده است.
 
رییس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ادامه داد: از آن‌جایی که بیشتر مشکلات اسکلتی‌-‌عضلانی افراد معمولی و ورزشکاران، ناشی از ضعف ناحیه مرکزی بدن است، بنابراین این کتاب کمک بسیاری به پیشگیری از دردهای کمر و توانبخشی مشکلات مرتبط با این ناحیه می‌کند. 

عضو گروه تخصصی آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی پژوهشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، افزود: در این کتاب سعی شده تکنیک‌ها، با استفاده از ابزارهای ساده و قابل دسترس بیان شوند تا به این صورت برای تمامی افراد به‌خصوص اهالی ورزش و دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی، قابل فهم و استفاده باشد. 

وی که عضو شاخه تخصصی تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، در ادامه گفت: سعی دارم در آینده نزدیک، کتابی را در حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی، منطبق با این موضوع و هماهنگ با شرایط بومی کشور، تالیف کنم. 

کتاب «ارزیابی و تمرینات پایداری ناحیه مرکزی بدن» در 9 فصل تنظیم شده است و به ورزشکار کمک می‌کند از طریق مستندات پژوهشی جدید، درک کامل و کاربردی از مفهوم ناحیه مرکزی بدن، ارزیابی و تمرینات آن داشته باشند. 

فصل اول کتاب، مقدمه‌ای بر تمرینات ناحیه مرکزی بدن است. مباحث مهم مطرح شده در این فصل شامل چالش در طراحی برنامه‌های تمرینی مطلوب، تمرین ناحیه مرکزی بدن به عنوان حلقه مفقوده و تعریف تمرینات ناحیه مرکزی بدن است. 

یافته‌های حاصل از برخی گزارش‌ها در این فصل، درباره چالش در طراحی برنامه‌های تمرینی، به این نتیجه می‌رسد که ضعف ناحیه مرکزی بدن می‌تواند به‌عنوان عاملی در بروز آسیب‌شناسی از دویدن در نظر گرفته شود. یک برنامه تمرین قدرتی برای این گروه ورزشی باید ضعف ناحیه مرکزی بدن را مورد توجه قرار دهد. 

فصل دوم کتاب با عنوان آناتومی کاربردی مرکز بدن به توضیح آناتومی ناحیه مرکزی بدن و یکپارچگی در ساختار و عملکرد می‌پردازد. آگاهی و دانش موثر درباره آناتومی کاربردی مرکز بدن، توانایی مخاطب را در تشخیص عضلات ضعیف و سفت ارتقا بخشیده و قابلیت فرد را در تشخیص الگوهای حرکتی ناکارآمد افزایش می‌دهد. 

در فصل سوم کتاب «ارزیابی و تمرینات پایداری ناحیه مرکزی بدن» به اهمیت مصاحبه با متقاضی به عنوان نخستین گام در ارزیابی متقاضی، اشاره شده و به‌دست آوردن پیشینه و وضعیت پزشکی متقاضی را در ارایه برنامه تمرینی مناسب، ضروری می‌داند. 

فصل چهارم کتاب به ارزیابی جسمانی و سنجش عملکرد ورزشکار می‌پردازد و توصیفی از ارزیابی ناحیه مرکزی بدن، ارزیابی در حالت ایستاده، ارزیابی بر تخت یا تشک تمرینی و امتیاز‌دهی آزمون‌های استقامتی ناحیه مرکزی بدن را ارایه می‌دهد. 

فصل‌های پنجم تا هفتم کتاب «ارزیابی و تمرینات پایداری ناحیه مرکزی بدن» بر اساس طراحی تمرین، تحلیل‌ها، زمان‌بندی، انتخاب نوع تمرین‌ها، افزایش استقامت، قدرت و انعطاف‌پذیری ناحیه مرکزی بدن در نتیجه انجام تمرینات مناسب، پرداخته شده است. 

در توضیح این فصول می‌توان گفت که تمرینات ناحیه مرکزی بدن، توانایی بدن را برای به حداقل رساندن نیروها یا بارهای وارد به ستون فقرات افزایش می‌دهند. 

فصل هشتم کتاب، به تمرینات پلیومتریک اختصاص دارد. تاریخچه، دانش زیر‌بنایی تمرینات پلیومتریک، اصول طراحی و پیش‌نیازهای تمرینات پلیومتریک و سایر ملاحظات تمرینی، از مهم‌ترین مباحثی است که در این فصل مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 

در فصل نهم کتاب که فصل پایانی است، ملاحظات ویژه برای تمرینات ناحیه مرکزی بدن در مواردی مانند آسیب‌های ناحیه مرکزی بدن نظیر آسیب‌های ستون فقرات، کشیدگی عضلات ناحیه کمر و تمرینات در وضعیت حاملگی آورده شده است. همچنین در این فصل، از رابطه ناحیه مرکزی بدن و عملکرد ورزشی، صحبت شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب «ارزیابی و تمرینات پایداری ناحیه مرکزی بدن» آمده است: «تمرينات پايداری ناحيه مرکزی بدن، يکی از پر‌طرفدارترين تمرينات در بدنسازی و توانبخشی می‌باشد. درک ما از نقش ناحيه مرکزی بدن در سلامتی، پيشگيری از آسيب، اجرای ورزشی و توانبخشی در حال رشد و گسترش است.»

چاپ نخست كتاب «ارزیابی و تمرینات پایداری ناحیه مرکزی بدن» در 190 صفحه، با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 6 هزار و 500 تومان، در سال 1391 از سوی انتشارات حتمی چاپ و روانه بازار نشر کتاب‌های ورزشی شد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 41
  • بازدید کلی : 1,031
  • کدهای اختصاصی